איגוד הכדורעף בישראל
ISRAEL VOLLEYBALL ASSOCIATION
ראשי > ארכיון חדשות > מחשבים מסלול מחדש

מחשבים מסלול מחדש

כשהעולם מתמודד עם COVID-19, עולם הספורט ניצב בפני משבר כלכלי חסר תקדים. עם ביטול טורנירים, דחיית משחקים וספורטאים ושחקנים בהסגר, מה תהיה ההשפעה של COVID-19 על ענף הספורט, ומה ניתן לעשות בכדי לרכך את המכה הכלכלית, המקצועית והחברתית?

תאריך: 01/10/2020  |  כתב: ערך וכתב - דן שיראי  |  צילום: איגוד הכדורעף  |  ארכיון חדשות
שתף בווצאפ

עולם הספורט הוא תורם מרכזי להתפתחות כלכלית וחברתית. תפקיד הספורט מוכר היטב על ידי ממשלות, ואין מדינה שלא מפנימה את התרומה שספורט תורם בכל המגזרים - מבוגרים, צעירים, יחידים וקהילות, כמו גם לבריאות, חינוך ומורל חברתי.
שנת 2020 הוגדרה כשנה גדולה לספורט עם אירועים מתוזמנים מרכזיים כמו המשחקים האולימפיים ואליפות אירופה בכדורגל שתוכננו לקיץ, ואלה נדחקו כעת לשנת 2021 וגרמו לשיבושים משמעותיים. למרות שנקבעו תאריכים עתידיים חדשים, המצב נתון לשינויים מדי יום, דבר שהותיר את עולם הספורט בסערה כאשר המארגנים מיצרים פתרונות פוטנציאליים להשלמת הפעילות הנוכחית ולארגון עתידי מחדש


  שגרת כדורעף בפולין לפני הקורונה, מתי נחזור לחוויה שכולנו כל כך אוהבים? ( צילום, FIVB)

אולימפיאדת טוקיו 2020 נדחתה רשמית ל -2021 בשבוע האחרון של חודש מרץ, אך היא תישאר כמותג- טוקיו 2020 מטעמי חסות וסחורה שהודפסה ויוצרה, בהצהרה משותפת, מארגני המשחקים, הוועד האולימפי הבינלאומי וראש ממשלת יפן הצהירו כי בשל הנסיבות הנוכחיות הגיעו למסקנה כי יש לתזמן את המשחקים למועד מעבר ל 2020 אך לא יאוחר מקיץ  2021. לאחר שהשקיעו משמעותית בתשתיות והתכוננו למשחקים,
בנוסף למשחקים האולימפיים וכדי להגן על בריאותם של ספורטאים ואחרים המעורבים, רוב אירועי הספורט הגדולים ברמה בינלאומית, אזורית ולאומית בוטלו,נדחו או מתקיימים ללא קהל - ממרתונים לטורנירי כדורגל, אליפויות אתלטיקה למשחקי כדורסל, כדורעף, כדוריד, להוקי קרח, רוגבי, קריקט, שייט, סקי, הרמת משקולות, היאבקות ועוד,

הערך העולמי של ענף הספורט מוערך בסכום עצום של 756 מיליארד דולר בשנה. לנוכח COVID-19, מיליונים רבים של משרות נמצאים אפוא בסיכון גלובלי, לא רק עבור אנשי מקצוע בתחום הספורט אלא גם עבור אלה הנמצאים בענפי קמעונאות ושירותי ספורט קשורים הקשורים לליגות ואירועים, הכוללים נסיעות, תיירות, תשתיות, תחבורה, קייטרינג ושידורי תקשורת, בין היתר. גם ספורטאים מקצועיים נמצאים בלחץ לקבוע מחדש את האימונים שלהם, תוך שהם מנסים להישאר בכושר בבית, והם מסתכנים באיבוד נותני חסות מקצועיים שאולי לא יתמכו בהם כפי שסוכם בתחילה.

כדורעף החופים בין הענפים הראשונים שחזרו לפעילות בינלאומית ( צילום, איגוד הכדורעף)
 
בנוסף להשלכות כלכליות, ביטול המשחקים משפיע גם על יתרונות חברתיים רבים של אירועי ספורט עולמיים ואזוריים, היכולים לבסס את הלכידות החברתית, לתרום לריגוש החברתי והרגשי של האוהדים, וכן לזיהוי שלהם עם ספורטאים המובילים לפעילות גופנית גדולה יותר של אנשים פרטיים. ספורט נחשב זה מכבר לכלי יקר לטיפוח תקשורת ובניית גשרים בין קהילות לדורות. באמצעות ספורט קבוצות חברתיות שונות מסוגלות למלא תפקיד מרכזי יותר לקראת התפתחות חברתית, הספורט משמש ככלי ליצירת הזדמנויות למידה ולגישה לאוכלוסיות שוליות או בסיכון.
ארגוני ספורט גדולים הראו את הזדהותם עם המאמצים להפחית את התפשטות הנגיף. לדוגמא, פיפ"א התחברה עם ארגון הבריאות העולמי (WHO) והשיקה קמפיין בהובלת שחקני כדורגל ידועים ב -13 שפות, שקרא לאנשים לבצע חמישה צעדים מרכזיים כדי לעצור את התפשטות המחלה, ענפי ספורט בינלאומיים אחרים התכנסו לתמוך זה בזה בסולידריות בתקופה זו באמצעות דיונים מקוונים בכדי לחלוק אתגרים ונושאים בוערים, המשתתפים בדיאלוגים מקוונים
סגירת מוסדות החינוך ברחבי העולם בגלל COVID-19 השפיעה גם על תחום חינוך הספורט, המורכב ממגוון רחב של בעלי עניין, כולל משרדים לאומיים ורשויות מקומיות, מוסדות חינוך ציבוריים ופרטיים, ארגוני ספורט וספורטאים, ארגונים לא ממשלתיים. והקהילה העסקית, מורים, ומאמנים, הורים ובראש ובראשונה הלומדים - בעיקר צעירים. למרות שהקהילה הזו הושפעה קשות מהמשבר הנוכחי, היא יכולה גם לתרום מפתח לפתרונות להכיל ולהתגבר עליה.
 
איום והזדמנות לתעשיית הספורט
כשהעולם מתמודד עם COVID-19, עולם הספורט ניצב בפני משבר כלכלי חסר תקדים. עם ביטול טורנירים, דחיית משחקים וספורטאים ושחקנים בהסגר, מה תהיה ההשפעה של COVID-19 על ענף הספורט, ומה ניתן לעשות בכדי לרכך את המכה?
בעבר, כאשר כלכלות חוו מגמת ירידה, תמיד היו טיעונים חזקים לפיהם הספורט הוא ברובו הוכחה למיתון - הטענה היא שבאמצעות זמנים טובים ורעים, האוהדים עדיין ישתתפו במשחקים, יקנו אוכל ושתייה וירכשו מרצנדייס וכך להמשיך את זכויות השידור והחסויות המסחריות שבעצם מחזיקות את כל הפלטפורמות הדיגיטליות
אבל מה קורה כאשר אותם זרמי הכנסות המסתמכים על משחקים באצטדיון ובאולמות נעלמים, כיצד יחליפו גופי ספורט את הכנסותיהם האבודות? איך זה ישפיע לא רק על קבוצות, ליגות וספורטאים, אלא על החברות והמותגים הרבים שמיישרים קו עם הספורט כדי לקדם את המוצרים שלהם לחובבי הספורט?
ישנן שתי דרכים בהן ענף הספורט יכול להתמודד עם המצב המסובך והלא יציב, הראשון הוא על ידי לימוד הסתגלות לנוף החסות הספורטיבי המשתנה וחקר הזדמנויות הכנסה חדשות, והשני הוא באמצעות מעורבות אוהדים מגוונת.


קהל וירטואלי במשחקי ה- NBA, מחפשים פתרונות לקשר עם הקהל (צילום, NBA) 

חייבים ללמוד ולהסתגל למצב החדש בתקווה שהוא זמני
כולנו מקווים שהמשבר הזה הוא קצר מועד, אבל אם מסתכלים על ענף הכדורגל במיוחד, אנו יודעים כי החלטות קשות תלויות ועומדות על הפרק. זה לא רק מקרה האם ליברפול תזכה בפרמייר ליג או לא, או חלון ההעברות יידחה, אלא מה יקרה שעונת הכדורגל לא תתחיל מחדש לפני הקיץ; מה קורה אם העונה תחודש אך לא ניתן לאוהדים לחזור לאצטדיון? האמת היא שאף אחד לא יודע, כי אף אחד לא יודע כמה זמן תימשך המגפה הזו, או אכן, אם היא תחזור בשלב כלשהו בעתיד.
מה שאנו יודעים, ללא קשר למצב שבו החיים חוזרים למצבם הרגיל, הוא שההשפעות החברתיות והכלכליות המתמשכות של מגפה עולמית זו תורגש לעוד הרבה זמן.
בלי אשמתם, ענף הספורט לא יכול לספק ערך לחסויות. על מנת להוכיח את ההחזר על ההשקעה ולמזער את הקיצוצים, נותני החסות זקוקים ליותר ממיתוג בלבד, איך הספונסרים האלה יכולים להתחבר לאוהדים? בעלי הזכויות והקבוצות הספורט צריכים לחשוב כיצד חסות ספורט יכולה בימים כאלו לייצר הכנסות. זה הזמן להתחיל לחבר את השותפים המסחריים, ולתמרץ אותם לעבוד יחד בכדי להגדיל את החשיפה ולהגדיל את ההחזר על ההשקעה, מה שעשוי, אולי, בדרך כלשהי למנוע נטישה המונית של חסויות מסחריות


 בסין מחזקים את הקשר עם הענף האהוב, לא מאבדים זמן ויוצרים פעילות עם קהל האוהדים

בגדול, ספורט הוא בידור ברמות עלית או בהגדרה טלוויזיונית " פריים טיים"  מבסיס האוהדים של הקבוצה שקיים  בעיקר מחוץ לאצטדיון - בין אם זה באמצעות טלוויזיה, מדיה חברתית ועוד, האוהדים מקבלים את חווית הספורט שלהם באמצעים דיגיטליים כאלה או אחרים, אבל, כשהעולם הספורטיבי מושהה באופן זמני, כמעט ב- 100% האוהדים נמצאים מחוץ לאצטדיון כל הזמן, והחוויה החברתית בצפייה משותפת כמעט נעלמה.
אז איך אוהדי הספורט משיגים את תיקונם? וכיצד המועדונים והקבוצות מעסיקיםומשמרים את האוהדים?
בעוד שכל גוף ספורט אחד מתמקד כרגע בלשרוד את המשבר הזה, עליהם גם לתת עדיפות לתוכניות מעורבות  עם האוהדים שלהם כדי ולשמר את מה שהיה עם הסתכלות לעבר העתיד. וכאן חייבים לחשוב מחוץ לקופסה, לקבל החלטות מחוץ לאזור הנוחות והדרך המסורתית ,ולסמן את תוכנת חדשה של שיווק ספורט לעידן חדש
 
הסינים מתעוררים לעידן החדש.
בסין, התחלו לחשוב מחוץ לקופסא בחודש יוני  וזאת לאחר השבתה של חמישה חודשים של ליגת הכדורסל, התאחדות הכדורסל הסינית חזרה לפעילות כמו רוב שאר הליגות הספורטיביות המקצועיות שהופעלו לאחרונה בעולם, אך ללא קהל באולמות - אפילו המעודדות יכלו להופיע רק באמצעות מסך LED לצד המגרש.
כשני מיליון הודעות הושארו על ידי הקהל באפליקציית הליגה במהלך שידור חי באחד המשחקים מה שהראה שאנשים נרגשים לקראת חזרת הכדורסל, אך שני הפרשנים באולם עדיין נאלצו לשאול כל אחד מהם. אחר "אתה מרגיש נרגש?" ונסו ליצור אווירה חיובית בזירה השקטה והלא שגרתית, מנהלי הליגה הסינית הבינו שכרגע אין ברירה אלה לייצר חווית צפייה שונה לאוהדים תוך חיפוש דרכים ליצירת קשר עם הקבוצות והשחקנים

ספורט מסורתי שהופך לספורט אלקטרוני
מצד אחד, משחקים בדלתיים סגורות מאכזבים את האוהדים שרצו לראות את המשחק בשידור חי באווירה שכולנו רגילים, אך מצד שני, המצב הביא לכך שההתאחדות הכדורסל הסינית משדרת באופן קבוע את המשחקים במציאות מדומה (VR) - כמו מה שה- NBA עושה מאז 2014 - מהלך שנותן לקהל הביתי חוויה סוחפת ומיוחדת.
בנוסף על ידי שיתוף פעולה עם חברה סלולארית גדולה  ישנה אפשרות לקהל לצפות במשחק בשידור חי ב- VR, בסמארטפונים שלהם או עם אוזניות מיוחדות, מזוויות שונות שמספקים 16 עמדות מצלמה. הטכנולוגיה גם מאפשרת למעריצים להציג את השידור שלהם בעצמם בזמן אמת על מסכים חיצוניים
אף על פי כן, אם קיום אירועים חיים בדלתיים סגורות יהפוך לנוהג מקובל בעידן שלאחר המגיפה - תקופה שעשויה להימשך זמן רב יחסית - יישום רחב היקף של טכנולוגיות דיגיטליות ותנופת הזרם החי בפלטפורמות הדיגיטליות יהפוך את הצפייה הווירטואלית למרכיב עיקרי בספורט המודרני.


 הקהל עדיין חלק מהמשחק, צופים מהבית במשחקים ומגיבים און ליין על מסכי לד אלקטרונים באצטדיון

לסיכום
הספורט כחוויה תרבותית עובר תהליך מורכב ומסובך, יש לחשוב ולחפש כל דרך אפשרית על מנת להעביר את החוויה מהמגרש לקהל האוהדים, בשלב זה ולצערנו רק באמצעים דיגיטליים, משידור משחקים לייב ועד קשר וירטואלי עם השחקנים תוך יצירת תוכן אפקטיבי ומרגש ובנוסף יצירת פלטפורמות חדשות למפרסמים על מנת לשמרם לימים טובים יותר תוך הזדהות ומחשבה משותפת על העתיד.
 
 
תגובות